fbpx
Online rondleiding door Joods Historisch Museum:

In 1947 wordt in het Zuid-Franse kustplaatsje Villefranche-sur-Mer een uniek kunstwerk aangetroffen. Het is een geweldig dik pak met meer dan 1.100(!!) tekeningen en geschriften van Charlotte Salomon, een Joodse kunstenares met een ontzettend veelbewogen leven.

De tentoonstelling ‘De invloed van cinema op Leven? of Theater?’ laat haar aangrijpende levensverhaal zien (en aangrijpend dat is het), maar het werpt vooral ook een totaal nieuwe blik op haar werk. Werken die eerst niet begrepen werden, worden plots heel helder. Hoe komt dit? De conservator, Mirjam Knotter, heeft jaren onderzoek gedaan naar de invloed van film op het werk van Charlotte Salomon (in die tijd een sensationele nieuwe technologie) en dat geeft verbazingwekkende inzichten, heel gaaf en interessant om te zien! 

De tentoonstelling was slechts een half uur open, toen tijdens de opening de maatregelen werden afgekondigd en het museum moest sluiten. Maar gelukkig zijn de deuren van het museum weer geopend en kan jij bijna één van de eersten zijn die de tentoonstelling zal beleven!

Een paar highlights:
Een veelbetekenende brief aan haar grootmoeder

Een veelbetekenende brief aan haar grootmoeder

Joods Historisch Museum

Charlotte Salomon vertrok vanuit Berlijn als Joodse vluchteling naar Frankrijk, waar zij zich met haar grootmoeder afsloot van de wereld. Daar begon zij al haar 1100 kunstwerken en geschriften te maken. Ze heeft hier (maar!) 1,5 jaar over gedaan. Hier zie je haar grootmoeder afgebeeld die een vreselijke brief krijgt van de stiefmoeder van Charlotte. Het doorzichtige papier (in het midden) wat over de schildering gelegd kon worden, is kenmerkend voor het werk van Salomon. Het geeft uitleg van hoe je het kunstwerk moet lezen. Hier staat: ‘En nu heb ik niemand meer. Lot wat ben je hard.’ 

Conservator Mirjam Knotter heeft jaren onderzoek gedaan

Conservator Mirjam Knotter heeft jaren onderzoek gedaan

Joods Historisch Museum

Jip kreeg (op 2 meter afstand uiteraard) een rondleiding van de bevlogen conservator van deze tentoonstelling: Mirjam Knotter (in het midden op de foto). Zij heeft voor het eerst het werk van Charlotte Salomon bekeken vanuit het perspectief van film en welke invloed film moet hebben gehad op haar werk. De paralellen die getrokken kunnen worden zijn ongelooflijk. Soms komen films, die gedraaid werden in de tijd van Charlotte, letterlijk terug in haar werk. Ook blijkt dat Charlotte enorm beïnvloed is door stomme film. Mirjam: ‘eigenlijk had Charlotte in haar schilderijen dezelfde middelen tot haar beschikking als een stomme film: beeld en tekst, maar geen geluid.’

Charlotte gebruikte verschillende 'camerahoeken' in haar werk

Charlotte gebruikte verschillende 'camerahoeken' in haar werk

Joods Historisch Museum

Hier één van de vele voorbeelden die worden gegeven van de invloed van film op het werk van Charlotte Salomon. Hier zie je 14 van haar verftekeningen waarop een aantal keer dezelfde scene is afgebeeld vanuit een ander perspectief. Conservator Mirjam: ‘vroeger snapten we dit niet: waarom schilderde ze zo vaak dezelfde scène? Maar nu je haar werk als een film bekijkt, valt alles op zijn plek. Dit zijn gewoon camerahoeken die dezelfde scènes op een andere manier laten zien.’

Over het leven van Charlotte Salomon is een film gemaakt door Frans Weisz: ‘CHARLOTTE, 1981′

Abonneer op ons YouTube kanaal!

Zo ben jij als allereerste vanaf je bank in een museum.

Volg ons Instagram!

Zo kan je opscheppen bij je vrienden met de kekste weetjes.

Mede mogelijk gemaakt door